onsdag 16 mars 2011

Beach 2011

Jag är nog inte den första som funderat mycket på dagens media hur otroligt skev kroppsuppfattning man får av den.
På framsidan av tidningar kan det stå saker som "Beach 2011, så här får du platt mage", "Gå ner 4kg på 1 månad", "Vi testar bantningskurer" osv osv.
Sen alla size 0 modeller på varje sida.

Jag saknar att det inte finns EN tidning som handlar om hur man kan gå upp i vikt eller behålla den vikt man har.
De kan betygsätta näringsdrycker, recept på mat som inte är fett eller kolhydrat snål. Utan "riktig" mat, tips på hur man kan träna kroppen utan att bränna massa kalorier. Modeller i tidningen behöver inte vara +size modeller. Utan ha en vanlig normal kropp.
Allt ska vara så extremt antingen ska det vara super smala modeller eller så ska det vara plus modell. Var försvann medelmåttan?

Jag antar att alla har hört någon säga nått i stil med "Usch vad smal du är, ät människa!". Men ingen direkt reagerar utan det är något man får säga.
Men om jag där i mot hade gått fram till en överviktig person och sagt "Usch vad tjock du är!" hade betydligt fler reagerat.
Varför är det så egentligen? Varför får vem som helst slänga ur sig att någon är smal men inte att någon är tjock. Nej för då kan ju han/hon bli sårad...

Avslutar med en bit text ur Kapten Röd- Trasig.
Modetidningarna bara sprider trender
Som inte passar människan så folk mår
sämre. Ändå undrar alla vad det är som
händer När vissa väljer svälten

4 kommentarer:

camilla sa...

Åå ditt inlägg är så bra och så sant. Det är sällan man hör tips om hur man ökar i vikt osv de finns ju faktiskt de som vill gå upp men har jätte svårt för det (som inte har äs)... nää bara massa banting hit och banting dit hela tiden! så tröttsamt.

Åå tack för svaret :)
Hoppas de börjar bli bättre för mig nu snart, har ju gått ca 4 månader sen jag började äta regelbundet så förhoppningsvis ger det med sig snart :)

Hur mår du? :)

Många kramar till dig :)

Clara sa...

Shit! Helt seriöst en bra idé med tidningen! Dessvärre finns det väl ingen marknad då det är fler som vill ner... men man ska nog inte underskatta antalet som vill gå upp i vikt. Eller för den delen vilja vara kvar i sin vikt.

Vi måste våga tycka om oss själva och med en sån tidning som gör det mer "neutralt" att tycka att man är ok som man är skulle man nog komma en bit!

Ps: mycket fin textrad!!

Anonym sa...

Jag håller med dig, grymt bra inlägg!! Det är så dubbelt allting, typ på ena sidan visar de ett anorexireportage och på nästa sida bantningstips...liksom va??
Jag har alltid trott att jag inte påverkats/påverkas av detta men sen kommer jag ihåg hur svårt det är för mig *skäms* att låta bli att köpa ex. Fitness, el. I Form. Det blir som drog även om man innerst inne VET att det inte blir bättre, tankarna man redan har förstärks. Hur som haver, bra text, fin blogg och ja, Kapten Röd äger ;)

Ha en fin Helg!

Kram Mia

Ida sa...

sv: Hej, jo det är en CORT jade pink :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...