torsdag 12 augusti 2010

psycho lemon

Var längesedan jag skrev ett "genomtänkt" inlägg. Utan jag har mer bara låtit fingrarna sköta sig själva och stängt ute hjärnan. Men nu sitter jag här och ser på när makören blinkar stressande.

Blev ett avbrott.
Jag och Maria satte oss på Lenarths och drack varsin islatte.
Vet inte hur länge vi satt där och pratade.
Vi kom b.la. in på cancer. Fy F*N vilken hemsk sjukdom.
I bland så känns det som om jag har cancer i själen. Men det känns själviskt att göra en sådan jämförelse. Visst jag är sjuk. Men det känns ändå som om detta är något jag själv skapat.
Som när man sitter där på akuten och väntar på att få komma in och bli sydd. En skada jag gjort för egen hand.
Jag sitter där och ser hur sjuka och skadade människor kommer in. Hur kan jag ta upp "riktigt" skadade och sjuka människors tid?
Jag känner mig så fruktansvärt egoistisk. Jag skäms.
Men sen igen, jag måste komma ihåg att jag också är sjuk.
Självskador är en konsekvens av mitt impulsiva beteende som är en symtom (fel ordval?) av min sjukdom.
Men jag kan stolt dela med mig att jag nu inte har skurit mig på 7 veckor. Det är mitt längsta uppehåll jag har haft på över ett år!
Det känns som att det bara är en tidsfråga innan jag ramlar tillbaks. Jag känner redan allas besvikelse. Hur deras ögon lyser av just denna känsla.
För jag vågar inte hoppas att jag inte kommer skada mig igen. Jag har försökt sluta så många gånger förut. Besvikelsen när man misslyckas blir bara starkare för var gång. Så nu har jag slutat hoppas. Slutat tro på mig själv att jag kan klara det.
Tror jag inte på mig själv, hur stor är då sannolikheten att jag kommer att klara det?
Inte stor.

Men huvudsaken är väl att jag iaf för tillfället försöker.
Stundvis går det mindre bra. Men jag har också stunder det går bättre!

Nu ska jag tända ljus och krypa upp med en kopp te framför tv:n.
Var på te boden igår. Köpte "psycho lemon". Riktigt gott te!

6 kommentarer:

Sesolen sa...

Du är stark gumman!
Finns här alltid!
Kramar om <3

Elin sa...

Tack Maria!
Finns alltid här för dig med!

Demonic sa...

Det är en sjukdom precis som cancer. Du har lika mycket rätt att få hjälp som de andra som kommer till akuten.

Det spelar ingen roll att du själv har skadat dig, det är ju något i huvudet som gör det. Och man gör för att bota sig själv, bota sin ångest!

Elin sa...

Tack Demonic!

Alex sa...

Du vet redan vad jag tycker och tänker. Men jag vill bara säga att jag haft en jättebra sommar i Karlskrona nu när vi äntligen kunnat umgås igen, som vi gjorde förr när du somnade när vi kollade scrubs, fast denna gång var det film :p och våra promenader har varit jättesköna när vi pratat om allt och inget. Jag vill bara säga att jag älskar dig innerligt för den underbara vän du är. Och jag hoppas att det kommer lite besök i höst när jag sitter i Växjö och pluggar så vi kan dricka kaffe/te på min uteplats och dampa som vi gjort tidigare. Det är ingen slump att så många kommentarer handlar om vilken underbar människa du är och hur du alltid ställer upp för andra osv. jag hoppas bara du tar till dig av det för varenda ord är sant. Hoppsan lite lång kommentar kanske :p "o-kram"

Johan sa...

Du ska verkligen inte se det som att du är mindre värd vård än alla andra! Jag tycker att jämförelsen är rätt bra, men cancer går att besegra! Jag sitter ju här idag! Du kommer också att klara det!
Du är så stark som lyckats hålla dig i sju veckor nu, så enormt stark!
Du kommer klara det till slut Elin, även om du inte säger att du tror på det själv just nu så tror jag på dig och att du kommer klara det!
Kramar om och hoppas att du kryar på dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...