onsdag 13 april 2011

DBT

Sen jag skrev senast så har vi avslutat DBT gruppen.
Känns konstigt och tomt. Över ett år har man träffat denna underbara grupp.
Vi har gjort en sådan resa tsm! Jag minns när vi satt på väst mottagning i rummet med de röda stolarna för första gången.
Jag var så nervös och hade sådan ångest så jag inte kunde hålla fokus för en minut.
Det var mycket som hände runt DBT på grund av besparingar av psykiatrin osv. Både terapeut L och P slutade. Vi har flyttats runt och varit på 4 olika ställen. Slutade med att vi var på ätstörningsenheten.
Ett tag var det ett stort frågetecken om vi ens skulle få slutföra våran dbt. Men här stor vi nu och har jobbat i genom hela våran tjocka pärm tsm.
I augusti ska jag gå in i steg 2, trauma arbete.

DBT är upplagd så att först får man hjälp att sortera och reda ut vad det är för känslor man känner och hur man ska hantera dem på ett icke självdestruktivt sätt.
Först när man är stabil och slutfört steg 1 går man in i steg 2.
Det är då man går in på djupet och går igenom allt som har fått en att må dåligt. Endel kan tycka det är konstigt att man ska lägga sådan lång tid i psykiatrin utan att ens ta upp det som är jobbigt. Men man ansers helt enkelt för ostabil och för farlig för sig själv att prata om så jobbiga saker.

När man har jobbat igenom allt det jobbiga går man in i steg 3. Då får man hjälp att slussas ut i samhället. Det kan vara en praktikplats, ett jobb eller kanske att börja plugga.
Efter steg 3 så ska man inte längre behöva en dbt utbildad terapeut utan det räcker med stödsamtal.

Detta är en behandling som tar tid men jag tror på den!



Nog pratat om dbt nu^^
Lova har gått upp 1,5kg under sin dräktighet precis som sin mamma, som fick 4 ungar för ca en vecka sedan.
Lova är beräknad att få om 3 dagar men hon kan få när som helst nu. Det är så sjukt spännande och jag längtar så tills jag har små dunbollar som skuttar runt i min lägenhet!

I går hittade jag ett par snygga jeans på H&M som jag funderar på att köpa!
På bilden så är det jag i omklädningsrummet på H&M för 10 månader sedan till vänster och den till höger tog jag igår.


ciao!

3 kommentarer:

Sofia sa...

Tack så mycket ! :)

Clara sa...

Supersnygga jeans! Du har blivit så himla fin! :)
OCH, jag vet vart jag kommer hänga i påsk!!!! och låta allergin flöööööda!!!

camilla sa...

Hur känns de att ha slutat gruppen?

åå ja maten smakade fantastiskt :Dvilken e din favorit? :)

Haha vad roligt att du drömde om mig xD haha :P fast jag lskar katter så hade nog inte blivit rädd:P men konstigt hur man kan drömma ibland :D

Jodå med mig är de allt fint :) hur e de med dig?
kraaamis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...